Kunpa edes joku kannustaisi
Moona, 20, kärsii yksinäisyydestä, ahdistuksesta ja ulkopuolisuuden tunteista. Apua hakiessaan hän on kohdannut vähättelyä ja väärinymmärryksiä.
”Olen aina ollut yksinäinen. Ajattelin ammattiopintojen muuttavan tilanteen, mutta ensimmäisen vuoden lopussa olin yksinäisempi kuin koskaan.
Opintoihin kuuluvat harjoittelut sujuivat vaihtelevasti. Välillä sain neuvoja ja minua kohdeltiin asiallisesti. Toisinaan koin, että minut unohdettiin ja tuntui kuin olisin ollut vain tiellä.
Sain lääkkeitä unettomuuteen. Ahdistus kuitenkin vain kasvoi, ja hain opintojen keskeyttämistä 2 kuukauden ajaksi. Olisin kaivannut keskusteluapua, mutta sitä ei tarjottu.
Valmistumisen jälkeen töitä ei löytynyt. Yritin hakea apua alakuloiseen oloon hyvinvointikeskuksesta, mutta minuun suhtauduttiin tylysti vähätellen. Te-palveluista ehdotettiin työkokeilua. Vastaanotto työkokeilupaikassa oli kylmä. En saanut perehdytystä ja koin, että minut suljettiin työyhteisön ulkopuolelle.
Ahdistus paheni, enkä pystynyt enää menemään työkokeilupaikalle. Yritin selittää asiaa, mutta minulle sanottiin, että jos ei työnteko kiinnosta, on parasta purkaa sopimus.
Te-palveluista sain kuulla, että saan karenssin, koska olin itse lopettanut työkokeilun. En saa työmarkkinatukea. Se ahdistaa yhä enemmän. En halua enää lähteä kotoa minnekään, enkä tiedä, pystyisinkö edes.”
Moonan tarinaan on yhdistetty aineksia eri nuorten kokemuksista, joita kerättiin Nuorten kevyet palvelupolut -hankkeen työpajoissa syksyllä 2018. Nuorten henkilöllisyyden suojelemiseksi hanke ei julkaise yksittäisten nuorten tarinoita.
Saattaen palvelusta toiseen
Nuori tipahtaa helposti palveluiden väliin, jos vastuu palveluihin hakeutumisesta jätetään hänelle itselleen. Palvelusta toiseen saattaminen auttaa eteenpäin. Tuki ja kannustus on tärkeää erityisesti yksinäisyyttä kokeville.
Koulujen nuorisotyöntekijät vetivät mukaan toimintaan
- Keskusteluapua yksinäisillä hetkillä koulujen nuorisotyöntekijöitä
- Innostus mukaan välituntien peli- ja liikuntahetkiin.
Tukea työssäoppimiseen ja jaksamiseen
- Tutustumiskäynti opettajan kanssa työpaikalla ennen työssäoppimisjaksoa
- Opettaja vieraili työssäoppimispaikassa useamman kerran ja kuunteli Moonan kokemuksia.
- Terveydenhoitaja kyseli laajemmin Moonan elämästä, kun hän kertoi unettomuudestaan.
- Keskusteluapua terveydenhoitajalta ja ohjaaminen mielen hyvinvointia tukevaan vertaisryhmään
- Lukujärjestyksen kevennyksestä tukea jaksamiseen
Saattaen työelämään
- Elämäntaitokurssi ennen ammattiopinnoista valmistumista
- Koulun nuorisotyöntekijä esitteli Moonan Ohjaamossa toimivalle työpörssiohjaajalle
- Tuki työkokeilupaikan etsimiseen työpörssiohjaajalta
- Työpörssiohjaaja tuki Moonaa ja työyhteisöä kerran viikossa työkokeilupaikalla
Uusi startti työelämään työkokeilun jälkeen
- Laajemman tuentarpeen tunnistaminen Te-palveluissa ja ohjaaminen psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla
- Keskusteluapua sairaanhoitajalta ja vertaisryhmästä
- Moona aloitti työpajatoiminnan, jossa tuetaan hyvinvointia laajemminkin.
Joka kymmenes yläkoululainen tuntee itsensä yksinäiseksi. (THL, Kouluterveyskysely 2017)
Voit ladata käyttöösi pdf-tiedostot Moonan tukipolusta, tarinasta ja ratkaisujen tiivistelmästä.