Siirry sisältöön

Miksi meille ei vuokrata asuntoa?

Kuvassa on kuvitteellisen Muhammedin tarvitsemat tukipolut opiskeluun, töihin ja asunnon löytämiseen ammattilaisten avustamana. Kuva on pienoiskuva Muhammedin tukipolut -kaaviosta, joka löytyy sivulta pdf:nä.

Muhammed, 23, opiskelee uutta ammattia ja taistelee päivittäin ennakkoluuloja vastaan. Hän tarvitsisi apua masennukseen, mutta ei osaa ottaa asiaa puheeksi.

”Muutin Suomeen 23-vuotiaana avopuolisoni luo. Hain oleskelulupaa ja yritin etsiä töitä. Asiat eivät kuitenkaan edenneet. Yksi virkailija sanoi yhtä ja toinen toista.

Lopulta selvisi, etten voi harjoittaa Suomessa ammattia, johon olin aiemmin valmistunut. Se turhautti. Te-palveluissa ei selvitetty mahdollisuutta täydentää koulutusta, vaan minut ohjattiin suoraan opiskelemaan matalapalkka-alalle, jossa on paljon maahanmuuttajia.

Koulussa minulta kysyttiin, milloin aion palata takaisin kotimaahani. Ennakkoluuloihin ja oletuksiin sai törmätä koko ajan. Ihmisiin tutustuminen oli vaikeaa.

Kun etsimme asuntoa puolisoni kanssa, huomasimme, että asuntoa ei haluttu esitellä meille tai se olikin yllättäen juuri vuokrattu, kun menimme katsomaan. Meillä ei ollut ketään takaajaa taustalla.

Masennuin ja yritin hakea sairauslomaa terveyskeskuksesta. Lääkärit siellä eivät ymmärtäneet minua. Olisin halunnut päästä puhumaan psykologille, mutta en rohjennut ottaa asiaa esille. Mielenterveysongelmat ovat tabu kotimaassani.

Koen itseni todella yksinäiseksi. Haluaisimme tavata puolisoni kanssa muita maahanmuuttajia ja keskustella, miten he ovat saaneet elämänsä alkuun Suomessa. Emme kuitenkaan tiedä, onko tällaisia ryhmiä ja mistä sellaisen voisi löytää.”

Muhammedin tarinaan on yhdistetty aineksia eri nuorten kokemuksista, joita kerättiin Nuorten kevyet palvelupolut -hankkeen työpajoissa syksyllä 2018. Nuorten henkilöllisyyden suojelemiseksi hanke ei julkaise yksittäisten nuorten tarinoita.

 

Vahvuuksista liikkeelle

Palvelujen kuvaus selkokielellä auttaa monenlaisia ryhmiä. Vahvuuksien ja mahdollisuuksien näkeminen on tärkeää. Omia kykyjä ja osaamista on vaikea tuoda esiin ja kehittää, jos muut eivät näe niitä.

Palveluja selkokielellä

  • Tieto palveluista ja mahdollisuuksista selkokielellä eri virastoissa ja palveluissa
  • Tulkkipalvelut verkossa olevan tulkkipalvelun kautta

Mahdollisuus täydentää opintoja

  • Te-palveluissa oma työntekijä auttoi löytämään aiempaa koulutusta täydentävän koulutuksen
  • Tieto Kelan opintoetuuksista jo saman tapaamisen aikana puhelinpalvelun kautta

Ammattiopinnoissa tukea opiskeluun ja ryhmäytymiseen

  • Koulutusta opettajille erilaisista kulttuuritaustoista tulevien ohjaamiseen
  • Tukea Muhammedille opintoihin opettajilta ja opiskelijamentoreilta
  • Yhteisöllisyyden vahvistamista mm. ennakkoluuloja vähentävillä ja erilaisuuden kohtaamiseen rohkaisevilla tempauksilla

Järjestöstä tukihenkilö ja takaaja

  • Apu tukihenkilöltä oleskelulupaprosessiin, asiointiin ja hakemusten täyttämiseen
  • Tieto maahanmuuttajien vertaisryhmästä
  • Takaaja vuokra-asunnolle järjestön kautta

Mentori vertaisryhmästä

  • Mentorin tuki opiskeluun ja työhön sekä Suomeen kotiutumiseen
  • Vertaisryhmästä tietoa mielenterveyspalveluista monella kielellä
  • Keskusteluapua nimettömästi omalla kielellä

 

Lähes joka 5. yläkoululainen kokee terveytensä keskinkertaiseksi tai huonoksi (THL, Kouluterveyskysely 2017)

 

Voit ladata käyttöösi pdf-tiedostotMuhammedin tukipolusta, tarinasta ja ratkaisujen tiivistelmästä.