Ketään aikuista ei kiinnostanut
Peltsi, 21, keskeytti ammattiopinnot ja jäi kotiin pelaamaan. Tukien nostaminen elämiseen aiheuttaa syyllisyyttä, mutta Peltsi ei tiedä, miten pääsisi eteenpäin.
”Ukkini kuoli, kun olin 13-vuotias. Ambulanssikuski tokaisi, että nyt sinulla ei enää ole ukkia. Minusta tuntui, että menetin silloin elämäni ainoan turvallisen aikuisen.
Olin pystynyt kertomaan ukille aina kaikesta, myös ikävistä asioista kuten koulukiusaamisesta. Alakouluaikana yritin puhua kerran isälle kiusaamisesta, ja hän sanoi lyövänsä kiusaajaa turpaan. Pelästyin ja pyysin häntä unohtamaan koko asian. Sen jälkeen en enää uskaltanut puhua kotona mistään tärkeästä, eikä vanhempiakaan tuntunut kiinnostavan minun arkeni ja koulunkäyntini.
Yläkoulussa koulunkäynti alkoi takuta, ja jotenkin päädyin silmätikuksi. Oma luokanvalvoja kiusasi minua, mutta koulun muut aikuiset eivät puuttuneet asiaan. Se murensi luottamustani aikuisiin entisestään.
Ammattiopinnot olivat selvä parannus peruskouluun, mutta valitsemani ala tuntui koko ajan vähemmän omalta. Motivaationi lopahti tyystin viimeisenä vuonna. Jätin koulun kesken ja jäin kotiin.
Sen jälkeen olen lähinnä pyörinyt kavereiden kanssa ja pelannut videopelejä. Saan Kelalta ja sossusta tukea, mutta koen siitä syyllisyyttä. Haluaisin päästä elämässä eteenpäin, mutta en tiedä miten.”
Peltsin tarinaan on yhdistetty aineksia eri nuorten kokemuksista, joita kerättiin Nuorten kevyet palvelupolut -hankkeen työpajoissa syksyllä 2018. Nuorten henkilöllisyyden suojelemiseksi hanke ei julkaise yksittäisten nuorten tarinoita.
Pelkkä työ tai koulutuspaikka ei ole vastaus
Kiusaaminen ja luotettavan aikuisen puuttuminen jättää jälkiä nuorten elämään. Pelkkä työ- tai koulutuspaikka ei välttämättä riitä, jos taustalla on laajempia ongelmia. Kokonaisvaltainen tuki on tärkeää tulevaisuuden toivon herättäjänä.
Kiusaamiseen puututtiin alakoulussa
- Koulunuorisotyöntekijä tarttui ratkaisukeskeisesti Peltsin kiusaamiseen.
- Nuorisotyöntekijästä luotettava keskustelukaveri koko alakoulun ajaksi
Tukea opintoihin ja luottamusta aikuisiin yläkoulussa
- Kuraattori otti tosissaan Peltsin kokemuksen luokanvalvojan harjoittamasta kiusaamisesta ja keskusteli luokanvalvojan kanssa.
- Tukiopetusta haastavissa aineissa
- Keskusteluapua koulunuorisotyöntekijältä
Ammattiopistosta tukea arkeen ja oman alan pohtimiseen
- Kun Peltsi ei mennyt enää kouluun, opinto-ohjaaja soitti hänelle.
- Peltsi ja opinto-ohjaaja miettivät yhdessä alan vaihtoa.
- Starttipajasta tukea arkeen ja oman elämän suunnan pohtimiseen
57 000 nuorta eli 9 prosenttia 15–24-vuotiaiden ikäluokasta ei ollut työssä, koulutuksessa tai asevelvollisuutta suorittamassa vuonna 2017.
Voit ladata käyttöösi pdf-tiedostot Peltsin tukipolusta, tarinasta ja ratkaisujen tiivistelmästä.